Wie is Pol Titeca?
- jarig op 20 juli.
- Loopt sinds zijn 11 jaar mee met de Kattenstoet (met de hallewagen)
- Werd later commissaris en ondertussen ook hulpregisseur van de stoet.
- Raakte in het bezit van een unieke collectie keramieken beeldjes van de Kattenstoet.
De collectie is extra speciaal omdat deze volledig is en geen enkel beeldje ontbreekt.
In 1960 beslist het Kattenstoetcomité om een keramieken herinnering uit te brengen, naar aanleiding van de stoet.
De Poperingse kunstenaar Lucien De Gheus is gespecialiseerd in beeldhouwen en keramiek en krijgt de opdracht om een ontwerp te maken.
Hij mag aan de slag met het rijke thema van de Kattenstoet.
De beeldjes worden handgemaakt in een kleine oplage: een exemplaar voor de leden van het organiserend comité en ook een exemplaar voor de Kattenkoningin.
Het eerste kunstwerk wordt een beeltenis van de Gelaarsde Kat.
Een uitbeelding die ook in de (toen nog) jaarlijkse stoet te bekijken was.
In de volgende jaren kan Lucien heel wat inspiratie halen uit de prachtige uitbeeldingen in de stoet.
Zo komen ook klassiekers zoals Minneke Poes, Cieper de Kater, de gekke stadsnar en Pietje Pek voor in de ontwerpen.
Telkens wordt het beeldje voorzien van een jaartal. Ook de handtekening van de kunstenaar wordt aan de achterzijde in het keramieken kunstwerk gegrift.
Het eerste beeldje wordt gemaakt in 1960. Het laatste in 1988.
Enkel het jaartal 1985 ontbreekt in de serie.
In dat jaar kwam Paus Johannes Paulus op bezoek in Ieper en was er uitzonderlijk geen Kattenstoet.
Geen stoet, geen beeldje.
Pol ziet deze collectie voor het eerst in zijn kinderjaren.
Zijn oom langs moeders kant, is lid van het Kattenstoetcomité en krijgt dus elk jaar één van de beeldjes die gemaakt worden voor de stoet.
Wanneer zijn oom overlijdt, gaat de collectie over naar diens zoon. Maar enkele jaren later krijgt Pol toch de kans om deze collectie van zijn neef over te nemen.
Iets waar Pol meteen enthousiast op ingaat.
Pol bewaart de collectie met grote zorg: elk keramieken beeld is zorgvuldig ingepakt en wordt netjes bewaard in een opbergbox.
Binnenkort verhuist Pol naar een nieuwe woning, waar de beeldjes niet langer in een doos bewaard zullen worden.
Hij is van plan om de uniek collectie zichtbaar uit te stallen. Zo komt deze unieke collectie erfgoed volledig tot z’n recht.
Ideeën voor de toekomst
De collectie is emotioneel waardevol voor Pol.
Hij heeft ideeën om de collectie meer toegankelijk te maken voor het grote publiek.
Regisseur Bart Cafmeyer oppert het idee om een boek uit te brengen over deze collectie. De beeltenissen van de stoet, de verhalen achter de keramieken beeldjes,…
Er zit toekomstmuziek in!